Bricsnet
Image default
Verbouwen

De werkzaamheden van een projectleider in de bouw

Als projectleider in de bouw heb je behoorlijk wat verantwoordelijkheden. Je leid onderanderen bouwmedewerkers binnen het project, zorgt ervoor dat alles volgens plan verloopt en houdt de kosten in de gaten. Daarnaast moet je ook steeds op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Benieuwd naar alle werkzaamheden van een projectleider bouw? In dit artikel lees je alles over projectleiders in de bouw.

Verantwoordelijkheden

Als projectleider in de bouw ben je verantwoordelijk voor het projectteam. Je motiveert, geeft leiding en begeleidt het projectteam tijdens de uitvoering van het project. Je stuurt het projectteam aan, zodat het project volgens plan verloopt. Daarnaast moet je ook steeds op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen jouw vakgebied.

Welke projecten vallen binnen de bouw?

In de bouw worden projecten uitgevoerd in verschillende disciplines, namelijk civiel techniek, utiliteitsbouw en woningbouw. Elk van deze disciplines heeft zijn eigen projectleider.

Civiel techniek

Binnen projecten in de civiele techniek is de projectleider verantwoordelijk voor het uitvoeren van projecten op het gebied van water, wegen en rail. Denk hierbij aan projecten als de aanleg van een nieuwe snelweg of de bouw van een nieuwe dam.

Utiliteitsbouw

Binnen projecten in de utiliteitsbouw is de projectleider verantwoordelijk voor het uitvoeren van projecten op het gebied van energie, industrie en infrastructuur. Denk hierbij aan projecten als de bouw van een nieuwe fabriek of de aanleg van een nieuwe stad.

Woningbouw

Binnen projecten in de woningbouw is de projectleider verantwoordelijk voor het uitvoeren van projecten op het gebied van woningen. Denk hierbij aan projecten als de bouw van een nieuwbouwwoning of de renovatie van een oud pand.

Hoe word je projectleider?

Om projectleider in de bouw te kunnen worden, moet je in het bezit zijn van een diploma op hbo-niveau. Daarnaast is het ook belangrijk dat je relevante werkervaring hebt opgedaan. Tot slot moet je ook beschikken over de nodige soft skills, zoals leiderschap en communicatieve vaardigheden.