Vans in de jaren 70

Bricsnet

De oorspronkelijke versie van het beroemde Vans logo kwam pas in het begin van de jaren 1970.

Mark, de zoon van James Van Doren, maakte het iconische insigne als een sjabloon om op zijn skateboards te spuiten.

Hij was pas 13 jaar oud, maar het bedrijf keurde zijn ontwerp goed en introduceerde het op het hiellipje van zijn vroege schoenen – Vans Style 95.

De president en mede-eigenaar van de Californische schoenenfirma maakte uiteindelijk meer skatesneakers na de belangstelling van zijn zoon voor het stoepsurfen.

Het Huis van Vans breidde zich snel uit, en tegen het midden van de jaren 1970 bezaten of kenden bijna alle skaters in Zuid-Californië het merk en zijn producten.

In 1976 zag de iconische Vans Off-The-Wall uitdrukking het levenslicht, die de skateboarder’s lingo inspireerde.

In datzelfde jaar lanceert het schaatsschoenenbedrijf Vans #95 Era, een paar schoenen ontworpen door Stacy Peralta en Tony Alva.

“Boat deck schoenen, een stijl schoeisel die Vans in het midden van de jaren 1970 razend populair maakte, werden door sommige skaters al sinds het eind van de jaren 1950 en het begin van de jaren 1960 gedragen,” legt Craig Snyder uit in het boek “A Secret History of the Ollie”.

“Deze schoenen bleken een goed alternatief te zijn voor blote voeten en hielpen de schaatsers enigszins op hun plank te blijven.”

Paul leidde Vans tot 1976, toen James Van Doren het overnam.

In de tweede helft van de jaren 1970 groeide het skateboardschoenenbedrijf exponentieel.

Het merk voegde de iconische zijstreep toe (ook bekend als de “jazz stripe”), verwerkte leren panelen in skateschoenen, en introduceerde zijn eerste slip-on model.

Tegen het eind van de jaren 1970 had Vans 70 winkels in Californië en verkocht het al nationaal en internationaal via een netwerk van distributeurs en dealers.

Related posts