Fietsen doe je het liefste bij lekker weer en warme temperaturen. Het is tijd om je fiets uit de stalling te halen en een snelle check uit te voeren om de algehele staat van je fiets te bepalen voor je gaat. Uitgebreide fiets reparatie is pas nodig bij grotere problemen zoals kapotte zadels, lekke banden en kromgetrokken velgen, maar gelukkig duurt routineonderhoud slechts een paar minuten. Maak om te beginnen je fiets grondig schoon door hem af te spuiten om modder en vuil te verwijderen. Daarna kun je de algehele staat van je fiets in meer detail bekijken en bepalen wat hij werkelijk nodig heeft. Gebruik deze checklist om dit weekend met een gerust gevoel te gaan cruisen. Controleer de bandenspanningHet kan zijn dat je lucht moet bijvullen omdat alle fietsbanden langzaam leeglopen nadat ze een tijdje stil hebben gestaan. Investeer in een goede fietspomp met een brede voet voor stabiliteit en grote, gemakkelijk af te lezen meters. Houd je aan het juiste spanningsniveau dat door de bandenfabrikant is opgegeven. Wanneer je meerdere banden of fietsen moet vullen, is een elektrische luchtpomp erg handig. Controleer de spakenJe moet regelmatig controleren of alle spaken goed vastzitten, aangezien ze je wielen in de juiste vorm houden. Gebruik een spaaksleutel om de spaak aan de basis steviger te maken. Gebruik de juiste maat sleutel en voorkom te strak aandraaien. Dit geld voor spaken van alle afmetingen. Zelfs als je niets verkeerds ziet, is het een goed idee om je spaken om de paar maanden te inspecteren. Remhendels controlerenZorg ervoor dat beide zijden van de remschijven op elke band zijn ingeschakeld door aan de remhendels te trekken. Test de loop afsteller door deze een paar slagen los te draaien als de trekkracht van de hendel te lang is. Het wiel moet volledig tot stilstand zijn gekomen en de remmen mogen niet blijven hangen. Een nieuwe remkabel is nodig om een oude te vervangen die gerafeld is of vast blijft zitten. Schakelverstellers en derailleurs afstellenGebruik een fietsenrek of leg je fiets op zijn kant om tijdens het trappen door de versnellingen te schakelen. Om de kettingen in het midden van elke versnelling te houden, controleer je of deze soepel schakelt en maak je een kleine aanpassing aan de voor- en achterderailleurs. Om de derailleurs af te stellen, heb je een kleine kruiskopschroevendraaier nodig. Let op hoe ver de derailleur beweegt met elke kwartslag.
|