Iedereen heeft weleens van consumentenrecht gehoord. Misschien wist u nog niet dat dit een officieel rechtsgebied is. Consumentenrecht focust zich op de relatie tussen de consument en een professionele partij. De consument is de persoon die een overeenkomst heeft gesloten en handelt om deze reden niet vanuit een bedrijf of beroep. Het consumentenrecht richt zich erop om de consument meer bescherming aan te bieden. Het consumentenrecht omvat alle regels die de plichten en rechten van consumenten binnen het handelsverkeer vastleggen. Daarnaast zijn ook nog de plichten van de verkoper vastgelegd. Naast particulieren is het consumentenrecht ook van toepassing op ondernemers. Bij problemen kunt u terecht bij een jurist van Justius. Tevens voor tips ambtenarenrecht kan je terecht bij een jurist.
Zaken die onder het consumentenrecht vallenEr zijn vele zaken die onder het consumentenrecht vallen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de garantie van producten, het opzeggen of afsluiten van abonnementen, de regels met betrekking tot de verkoop in fysieke winkels, aan de deur en op het internet, de verschillende regelingen en verzekeringen binnen de reisbranche, uw rechten en plichten op het moment dat u een lening afsluit, een leverancier die fraude levert of een levering die niet binnen de afgesproken termijn geleverd wordt. Met name de laatste jaren wordt er steeds meer op het internet gekocht door consumenten. Met name door de coronacrisis is dit nog eens heel sterk gegroeid. Aangezien het veel moeite kost of niet mogelijk is om naar fysieke winkels te gaan, en het ook veiliger is om online bestellingen te plaatsen, gebeurt dit steeds vaker. Op het moment dat er zich problemen voordoen met het product of als er fouten zijn gemaakt dan kan u terecht bij het consumentenrecht voor uw rechten en plichten.
Het consumentenrecht geeft u rechten en plichtenHet consumentenrecht beschermt de consument. Op het moment dat een product niet naar wens is dan bestaat er bij wet een minimale retourtermijn van 14 dagen. Sommige ondernemingen komen klanten tegemoet en verlengen deze termijn tot bijvoorbeeld 30 dagen. Op het moment dat een leverancier fouten maakt dan is deze er ook verantwoordelijk voor om ze op te lossen. Zoals je misschien wel beseft is het consumentenrecht een heel breed rechtsgebied en vallen er veel verschillende zaken onder. Ondernemers en particulieren krijgen te maken met de wet- en regelgeving op het gebied van het consumentenrecht. Als u zeker wilt weten dat u goed behandeld wordt en uw recht behaald is het verstandig om een advocaat of jurist in te schakelen voor hulp. U kunt hierbij denken aan het ontvangen van gebrekkige producten, een abonnement waar je maar niet onder uit kan komen of op het moment dat u misleid bent bij de aankoop van een product. In veel gevallen is een officiële brief al voldoende om het geschil op te lossen.
|