Trends in webdesign in 2020

 web design opleiding

Leer alle trends in de wondere wereld van webdesign in 2020. Wat ga je doen in de dagelijkse praktijk van het merk? Kortom, waar moet u echt aan denken of reageren bij het ontwerpen van webpagina’s?

Donkere modus

Een van de belangrijkste trends in 2020 is de ‘donkere modus’: ‘Browsers zoals Chrome hebben functies die gebruikmaken van thema-instellingen van het besturingssysteem (zoals Windows, Android of macOS). MacOS kan bijvoorbeeld het hele systeem in de donkere modus zetten, Dit maakt de meeste vensters donker. Browsers zoals Chrome zien deze instelling en websites kunnen er nu op reageren in hun ontwerp.

Gradiënt 2.0

Herinner je je ze? Vrolijke animaties in letters, speciale effecten, schaduwen en 3D-effecten, en nog meer mm-hoofden waardoor de site er druk uitziet. Langzaam kwam de trend van plat design naar boven: een design waarin afbeeldingen en kleuren op “plat” lijken. Uitgebreid gebruik van stijlvolle pictogrammen, vereenvoudigde afbeeldingen, eenvoudige lettertypen en eenvoudige kleuren. Dit is niet verrassend, omdat hellingen de diepte vergroten, waardoor uw ontwerp visueel aantrekkelijker wordt. Andere grote merken zoals Instagram en Apple hopen ook duidelijk de “rest” tegen te gaan door verlopen te gebruiken.

Neumorphism

Een andere trend die we echt moeten noemen, is ‘ Neumorphism’. Neumorphism is een vrij nieuwe trend. De naam is afgeleid van “nieuw” en “quasi-isomorfisme”. De term “mimicry” is een term die veel wordt gebruikt in het ontwerpveld. Dit betekent dat sommige inhoud op het scherm is ontworpen voor dagelijks gebruik. Een praktisch voorbeeld is de prullenbak op de desktop of Apple’s iBook-app een paar jaar geleden. In deze applicatie zie je een boekenplank, waarop je de boekomslag kunt zien. Het is bijna alsof u een boek uit uw persoonlijke bibliotheek kiest.

2D & 3D graphics/illustraties

Het gebruik van 2D- en 3D-afbeeldingen is altijd populair geweest, maar wat het doet krimpen is (voorheen) dure prijskaartjes en technologie. Met behulp van een verscheidenheid aan goedkope software is het voor de meeste organisaties eenvoudiger en toegankelijker geworden om 3D grafische ontwerpen te maken. Als gevolg hiervan zien we in 2019 een sterke toename van het gebruik van 3D-illustraties en objecten.

Zachte schaduwen, lagen en zwevende elementen

Zachte lagen en zwevende elementen zijn een trend die past bij 3D-trends, maar dan subtieler. Deze trend gaat vooral over het creëren van diepte. Het heeft niets te maken met 3D-afbeeldingen, maar creëert een diepe indruk door zachte schaduwen en zwevende elementen toe te voegen. Ik noem het ook het uiterlijk van “3D Lite”. Het zijn niet alleen grafische afbeeldingen, want u kunt eenvoudig effecten op tekst en foto’s gebruiken. Voor een groter diepte-effect kunt u site-elementen overschrijven zoals ze zijn. Dit geeft je ontwerp het gevoel van zwevende elementen. Dit staat in schril contrast met het klassieke grafische ontwerp.

Groot lettertype (lettertype)

Het gebruik van korte, gemakkelijk te begrijpen tekst is een goede manier om de aandacht te trekken. Extra grote lettertypen zijn hiervoor handig. Websitebezoekers wilden aanvankelijk niet meteen de volledige tekst lezen, maar scanden die eerst rustig. Daarom is de trend van het gebruik van grote lettertypen al vele jaren populair en deze trend zal in 2020 worden gehandhaafd. De reden is simpel: het grote lettertype trekt de aandacht van mensen en laat meteen alle betekenis zien.

Maar er zijn meer. Het gebruik van grote lettertypen maakt de website ook modern. Dankzij de responsive website zijn grote letters nu ook beschikbaar op tablets of smartphones. Grote lettertypen zijn ideaal voor H1- en H2-tags. Dit heeft voordelen voor SEO. Zo draagt ​​het gebruik van grote lettertypen ook bij aan de doorzoekbaarheid van de website.

Gebreken, abstracte illustraties en lijntekeningen

2020 wordt een voor de hand liggend jaar Na jaren van verbetering willen bezoekers graag imperfecte (handgetekende) designelementen verkrijgen, zoals abstracte illustraties en lijntekeningen. Deze zorgen voor emotie en brengen de mensheid naar de website. Zelfs het modehuis Gucci kwam eerder dit jaar in een extreme staat terecht en ze veranderden het logo in een merknaam die met de hand door kinderen was geschreven.

Mix fotografie met afbeeldingen

Wilt u dat uw website er persoonlijk uitziet? Je kunt dit doel bereiken door foto’s te combineren met originele afbeeldingen in 2020. Of het nu gaat om een ​​foto van een persoon of een foto van een product, de gecombineerde afbeelding kan uw merk ondersteunen en u helpen de site te onderscheiden van andere regio’s. Als je een origineel werk bent, dan creëer je een beeld dat het publiek zich zal herinneren. Dus laat je creativiteit gek worden!

Leeg frame

Het volledig invullen van de ruimte op uw website is altijd de manier geweest om te werken. nieuwe methode? Dat is de speelse uitdrukking van de elementen en er zijn nog steeds veel lege plekken. Wij zijn van mening dat dit een goede manier is om visuele effecten en andere inhoud te “gloeien”. Durf daarom in 2020 te focussen op de blanco in plaats van de inhoud. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de extra ruimte trekt je ogen naar het specifieke punt waar je de aandacht op wilt vestigen.

Mini-animatie

Bent u op zoek naar een subtiele manier om uw website interessanter te maken? Selecteer vervolgens de micro-animatie. Het gebruik van kleine animaties maakt webdesign aantrekkelijker. Micro-animatie kan de vorm aannemen van overgangen, mouseovers of illustraties. Overweeg het moment waarop u de cursor over een element beweegt (vloeiend uitgebreid menu) om de cursor te wijzigen. Dit maakt het bezoeken van uw website niet alleen interessanter, maar zorgt ook voor een vlottere en gebruiksvriendelijkere ervaring.

Mobile-first en mobile-only design

We leven nu in een mobiele samenleving. Dit maakt het noodzakelijk om de telefoon in webdesign te beschouwen. We vertrouwen steeds meer op mobiel ontwerp. In sommige industrieën is het zelfs al een mobiel-eerste product, dus houd hier rekening mee. Bovendien, als telefoons groter en groter worden, moet u als ontwerper zorgvuldig overwegen hoe u bepaalde CTA’s en menu’s in dergelijke ontwerpen plaatst.

Geen video’s meer in de koptekst

De video ziet er mooi uit in het ontwerp, maar is niet vriendelijk. In dat gebied is dit een grote overlast voor bezoekers. De video in de header gaat bijna altijd ten koste van de snelheid van de website. Ik merkte dat het drie seconden of langer duurt om de website te laden. Fatale conversies zijn ook fatale resultaten van zoekmachines. Of het nu voor Google is of voor de ongeduldige gebruikers van vandaag, paginasnelheid is essentieel voor 2020.

Asymmetrisch ontwerp

Geen rechtlijnig denken meer, maar creatief ruimtegebruik op het scherm. “Dit straalt professionaliteit uit en maakt de website ook meer” ervaren “. Deze trend is een paar jaar geleden begonnen en wordt nog steeds steeds populairder.

Het asymmetrische ontwerp maakt uw website uniek en, belangrijker nog, het geeft een interessante en verrassende functie. Zo kunt u uw website of organisatie onderscheiden van uw concurrenten. Durf de positie van knoppen, blokken, overlappingen en andere elementen op je site te gebruiken.

tot slot

Als ontwerper kun je in 2020 helemaal gek worden door (miniatuur) animaties, 3D graphics, verlopen, schaduwen, asymmetrische lay-outs, sterk contrast (neonlicht) en veel witruimte te gebruiken. De trend in 2020 is vooral de trend van 2019 of eerder, maar kreeg daarna een nieuwe look.



Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/

Related posts